osport

osport

آنلاین اسپرت،سامانه آنلاین ورزش ایران
osport

osport

آنلاین اسپرت،سامانه آنلاین ورزش ایران

تاریخچه کاراته

تاریخچه کاراته

کاراته فقط یک ورزش نیست، کاراته هنر است.

 

کاراته از کجا شروع شد؟

کاراته کلمه ژاپنی برای "دست خالی" است که در جزایر اوکیناوا به عنوان شکلی از دفاع شخصی در زمانیکه حمل سلاح برای نیروهای ژاپنی ممنوع شد، به وجود آمد. کاراته از ترکیب روش‌های جنگی بومی و محلی جزایر ریوکیو معروف به ته (معنی تحت‌اللفظی: دست) با هنرهای رزمی چینی  که در ژاپن به کنپو معروف است، پدید آمده‌است. توسط خانواده های چینی که در اوکیناوا بعد از روابط تجاری بین چین و جزایر مستقر بودند، معرفی شد.

از سه شهر اوکیناوا، (شوری، ناها، توماریته) با فاصله نزدیک به هم ولی خواسته های بسیار متفاوت اجتماعی سه سیستم مجزا پدید آمده است.

  • شوریته
  • ناهاته
  • توماریته ته

   

درمجموع این سبک ها اکیناواته یا دست چینی نامیده می شدند. با گذشت زمان، سبک ها ادغام و به دو سبک تبدیل شدند. شیتوریو متشکل از دو سیستم ناهاته و شوری ته و شوریه ریو، نزدیک به ناها.

به علت افزایش نفوذ ژاپنی ها پسوند te (دست چینی) به کاراته جوتسو (هنر دست چینی) تبدیل شد. و بعد از اینکه استاد اوکیناوا معنی کلمه کارا ( همچنین  todeتلفظ می شد)را به "خالی" به جای "دست چینی" تغییر داد این لغت به karate-do تبدیل شد. karate-do به معنی "روشی با  دست خالی" ترجمه شد.

 

باور عمومی درباره محل پیدایش کاراته

اطلاعات کمی درباره ریشه دقیق کاراته قبل از اینکه در اوکیناوا شروع شود در دست است. اما یک نظریه پر طرفدار بیان می کند که کاراته بیش  از هزاران سال پیش از هند سرچشمه گرفته است و توسط یک راهب بودایی به نام بودیدارما به چین آورده شده است. بر اساس افسانه ها، بودیدارما در معبد شائولین شروع به آموزش ذن بودیسم به عنوان سبکی از بوکس بر اساس تمرینات طراحی شده برای تقویت ذهن و بدن، کرد.  درستی این افسانه هنوز یک موضوع داغ بحث برانگیز است.

 

وقایع مهم در تاریخ کاراته

1905: کاراته در برنامه های تربیت بدنی اوکیناوا در سطح متوسط ​​گنجانده شده است.

1917: فوناکوشی اولین نمایش عمومی کاراته را برگزار می کند.

1922: فوناکوشی توسط دکتر جانوکانو برای نمایش کاراته در Kodokan Dojo دعوت می شود. آوردن کاراته به ژاپن.

1924: اولین باشگاه کاراته دانشگاه کیو در ژاپن تأسیس می شود.

دهه 1930: کاراته در کانادا معرفی می شود.

1936: استادهای کاراته در جلسه ای با حمایت مالی روزنامه Ryukyu Shimpo به بحث درباره کاراته در شهر اوکیناوا می پردازند.

1939: ژاپن اولین مدرسه رسمی آموزش کاراته شوتوکان، را باز می کند.

1945: اولین باشگاه در ایالت متحده باز می شود.

1949: انجمن کاراته ژاپن تشکیل می شود.

دهه 1950: کاراته در انگلستان معرفی می شود.

دهه 1960: کاراته به اتحاد جماهیر شوروی میرسد و طی سه دهه چندین بار ممنوع و آزاد می شود.

1964: کاراته شوتوکان در فرانسه ایجاد می شود.

1989: کاراته یکبار دیگر در اتحاد جماهیر شوروی قانونی می شود.

 

شخصیت های تاریخی کاراته

گیچین فوناکوشی: ابداع کننده سبک شوتوکان کاراته می‌باشد که امروزه از سبکهای اصلی کاراته محسوب می‌شود.

دکتر جتنو کانو: بنیانگذار جودو ژاپنی است.

کانگا ساکوگاوا: در فراگیری هنرهای رزمی چین و انتقال آن به اکیناوا نقش بسیار مهمی داشت.

آنکو ایتوسو: آنکو ایتوسو، به خاطر تلاش‌هایش برای گسترش کاراته به عنوان پدر کاراته امروز شناخته می‌شود اگرچه این عنوان به شاگردش،  گیچین فوناکوشی نیز داده شده‌است.

میاگی چوجون: کاراته‌ کار اوکیناوایی بود که سبک گوجوریو را در اواخر سال ۱۹۲۰ پدید آورد.

هیرونوری اوتسوکا: بنیانگذار سبک وادوریو است.

کنوا مابونی: پایه‌گذار سبک شیتوریو است.

 

کاراته مدرن

امروزه کاراته در سرتاسر جهان آموزش داده می شود. هرچند اغلب سبک ها اصلاح شده و مدام در حال تغییر است، چهار سبک مجزای ژاپنی  پدید آمده اند.

 

  • گوجوریو
  • شیتوریو
  • شوتوکان
  • وادوریو

کاراته به یک ورزش محبوب تبدیل شده است. فدراسیون جهانی کاراته WFK بزرگترین سازمان برای کاراته به عنوان ورزش، یک سری قوانین و مقررات عمومی را توسعه داده است. فدراسیون جهانی کاراته توسط کمیته بین المللی المپیک به رسمیت شناخته می شود و با کمیته هایالمپیک ملی مختلف در ارتباط است.

 

کاراته در المپیک

برای چند دهه مقامات سازمان های متعدد کاراته، داخلی و بین المللی، زحمت زیادی کشیده اند تا کاراته را به بازی های المپیک اضافه کنند. خیلی از رزمی کاران تصور می کردند که این امر به علت فزونی رشته های موجود در المپیک اتفاق نمی افتد.

سپس در سوم اگوست 2016، کمیته بین المللی المپیک، رای به اضافه کردن کاراته، بیسبال، اسکیت بورد، موج سواری و صخره نوردی داد. اضافه کردن این ورزش ها به علت جذب بیشتر جوانان به بازی های المپیک بوده است. گزارش شده است که با ورود کاراته به بازی های المپیک80 رزمی کار در سرتاسر دنیا برای کسب مدال به این رقابت ها اضافه می شوند.

 

کاراته در ایران. برگرفته از سایت هنرهای رزمی

هنر رزمی کاراته در سال 1342 وارد ایران شد. اولین پیشقراولان و همراهان کاراته در سالهای اولیه عبارت بودند از «دکترعلوی مقدم» «استاد  فعلی تاریخ در دانشگاه لندن » دکتر داریوش امینی، اصلانی، احمد وقایع نگار، فروزان فغانی، محمدرضا نصرتیان، هوشنگ اتحاد مرتضی کاتوزیان…

تا سال 1348 هر چه در کاراته داشتیم ،کان ذن ریو بود. تمامی شاگردان کاراته از این سبک بودند و ارشدترین آنها عبارت بودند از: هوشنگ  اتحاد ومرتضی کاتوزیان.

خرداد سال 1349 اولین کمربند مشکی را مرتضی کاتوزیان گرفت و زمستان همان سال هوشنگ « محمداتحاد» کمربند سیاه را به کمر بست. این افراد پس از حدود 7 سال تمرین صاحب کمربند مشکی شدند.

سال 1351 و تاسیس آکادمی کاراته ایران را می توان سال شکوفائی کاراته ایران نامید ،‌این مکان که در خیابان عبده سابق روبروی خیابان دکتر فاطمی بود به عنوان اولین باشگاه رسمی کاراته کشور کار خود را به صورت منسجم و کلاسه شده آغاز کرد. پس از آن باشگاه قصر یخ نیز که توسط مربیان کان ذن فعال شده بود به جرگه باشگاههای معتبر کاراته پیوست .

در همین سال محمد علی شریفی با  کمربند سیاه دان یک شوتوکان به ایران آمد وبا موافقت مسولین آکادمی ایران در خیابان عبده کلاس  شوتوکان را رسماً بر پا کرد .

این در حالی است که کاراته ایران پس از این همه تلاش و فعالیت هنوز فدراسیون ندارد.

سال 1972 ، تیم ملی کاراته ایران شکل می گیرد و به مسابقات جهانی 1972 پاریس و با هزینه شخصی اعزام می شود. در این رقابتها تیم ایران در اولین حضور خود موفق شد مقام پنجم جهان را به خود اختصاص دهد

اولین کرسی نائب رئیسی کاراته جهان نیز در همین سال و در مسابقات جهانی 1972 به ایران تعلق می گیرد

درسال 1352 اولین مسابقه انفرادی قهرمانی کشور در سالن هفتم تیر فعلی بین سبک های وادوریو ، شوتوکان و کان ذن ریو برگزار می شود

ر سال 1353 فدراسیون کاراته ایران به اهتمام و جدیت و پیگیری تعدادی پیشکسوت تأسیس می شود ، مسوولیت اولین فدراسیون کاراته از سوی سازمان ورزش وقت به فرهاد وارسته واگذار می شود .

همزمان با تاسیس فدراسیون کاراته تیم ملی کاراته ایران جهت شرکت دریک تورنمنت سه جانبه راهی سوئد

می شوند، ودر این رقابتها تیم ایران موفق می شود با اقتدار تیمهای سوئد و دانمارک را شکست داده و مزه اولین قهرمانی را پس از تاسیس  فدراسیون بچشد .

در سال 1353 اولین دوره مسابقات قهرمانی باشگاههای ایران برگزار می شود.

اما در سال 1355 مسابقات قهرمانی اروپا در تهران و با حضور 14 تیم اروپائی برگزار میشود یک طلای انفرادی توسط معصومی و دو برنز توسط سلیمی و مشفق دست آورد ما از این مسابقات بود.

در سال 1977 «29 نوامبر تا 5 دسامبر» تیم ملی ایران جهت حضور در چهارمین دوره مسابقات جهانی عازم توکیو می شود تیم ایران دراین  رقابتها در رشته کومیته تیمی پس از گذشتن از سد تیمهای آمریکا، هند ، اسپانیا با فرانسه بر سکوی سوم مشترک جهان می ایستد در این دور از رقابتها هلند اول میشود.

در سال 1978 که مسابقه جهانی در تایوان برگزار می شد رئیس فدراسیون ورزش های رزمی« شهریارشفیق » که جایگزین فدراسیون کاراته شده  بود از اعزام تیم ایران خودداری کرد واین تیم نتوانست با حضور خود از عنوان دوره پیش « توکیو» دفاع کند .

در دوران انقلاب وپس ازبه بار نشستن آن طی « سالهای 1356 به بعد » فدراسیون فنون رزمی جای فدراسیون های کاراته ،تکواندو و جودو را  می گیرد.

به دلیل شرایط انقلاب وجنگ تحمیلی، از مسابقات جهانی وآسیائی دور می مانیم تنها در سال 1985 بایک تیم نیم بند عازم هلند می شویم .

درسال 1376 ودر زمان ریاست مهدی محمد زاده در فدراسیون کاراته یک رویداد مهم بین المللی دیگردر ایران انجام می شود وآن برگزاری مسابقات جام وحدت بود که با شرکت تیمهای ملی ایتالیا، ترکیه، سوریه، پاکستان وسه تیم از ایران برگزار شد که ملی پوشان ایران با هدایت  علیرضا احسانی موفق شدند مقام نخست این رقابت ها رابه خود اختصاص دهند

درسال 1368 به محض حضور ناظریان در فدراسیون کاراته پس از 13 سال دوری از صفحه های بین المللی تیم ایران عازم مسابقات اقیانوسیه و آسیائی (استرالیا) می شود و در این رقابت ها ایران کاری می کند کارستان، اولین مدال طلا، نقره و برنز تاریخ کاراته ایران در رشته کمیته انفرادی  به دست آمد.

در سال 1990 تیم ملی ایران به مسابقات بین المللی ایتالیا دعوت شد و تیم ایران موفق شد مقام نخست مسابقات بین المللی ایتالیا را از آن  خود کند.

در سال بعد یعنی 1991 تیم ملی جوانان به مسابقات بین المللی ایتالیا رفت و این بار نیز تیم جوانان ما با مربیگری علیرضا سلیمانی موفق شد قهرمان این تورنمنت شود.

این سلسله موفقیتها در زمان ریاست ناظریان بر فدراسیون کاراته یکی پس از دیگری بدست آمد و همانطور هم ادامه یافت و در مسابقات  آسیائی نیوزیلند، تایوان، فیلیپین، اندونزی و جهانی مالزی، آفریقای جنوبی، برزیل و آلمان و دهها تورنمنت و همچنین مسابقات آسیائی و جهانی جوانان صدها مدال با ارزش طلا، نقره و برنز نصیب کشورمان شد.

و همه این موفقیتها باعث شد که کاراته کشور ما بتواند از اعتبار بالائی در دنیای کاراته برخوردار شود و به عنوان قطب اصلی کاراته آسیا و یکی از تیم های صاحب نام کاراته جهان مطرح شود.

 

ترجمه شده توسط تیم Osport

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلا مانع است.

منبع: سایت www.athleticscholarships.net


منبع : تاریخچه کاراته


ورزش  ، فروشگاه ورزشی ، مربیان و باشگاه ها ، استعدادیابی ورزشی ، ویدئوهای ورزشی ، تورها و بلیط های ورزشی ، مسابقات و چالش های ورزشی ، علم ورزش ، محصولات رزمی ، محصولات فیتنس ، محصولات ورزش های آبی ، پیشنهاد شگفت انگیز ، محصولات پزشکی ورزشی ، آدیداس ، لینینگ ، چمپکس ، نایک

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.