osport

osport

آنلاین اسپرت،سامانه آنلاین ورزش ایران
osport

osport

آنلاین اسپرت،سامانه آنلاین ورزش ایران

اثرات چاقی و فقدان ورزش

اثرات چاقی و فقدان ورزش

چاقی می‌تواند باعث پسرفت شاخص‌های سلامتی، از جمله کاهش میانگین طول عمر و یا کاهش کیفیت زندگی گردد.

 

چاقی و فقدان ورزش سبب مشکلات متعددی در جمعیت کودک و بزرگسال می شود. عواقب ناشی از چاقی و سبک زندگی بی حرکت، پیچیده و گسترده است. از افزایش خطر ابتلا به بیماری ها، اثرات اقتصادی، بهداشت عمومی ضعیف گرفته تا مشکلات روانی، همه عوارض ناشی از چاقیو سبک زندگی بدون تحرک است. آموزش اثراتچاقی و عدم ورزش ممکن است افراد را به فعالیت و داشتن سبک زندگی سالم تشویق کند.

   

اثرات اقتصادی

افزایش هزینه های مراقبت سلامت افراد چاق و بی تحرک و به طورکلی سیستم مراقبت های بهداشتی اثر اقتصادی تحت عنوان بحران چاقیدارد. مطالعۀ انجام شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، دریافتند که هزینه های مربوط به چاقی ممکن است به بیش از 1477 میلیارد دلار در سال برسد. فردی که از چاقی رنج می برد و زندگی بی تحرکی دارد، نسبت به فردی که وزن نرمالی دارد 400 درصد بیشتر صرف هزینه های مراقبت سلامت می کند. افزایش نیاز بیشتر به مراقبت های پزشکی، هزینه های کلی مراقبت های بهداشتی را افزایش میدهد. به طوریکه شرکت های بیمه، ممکن است نرخ های بیمه را برای جبران افزایش هزینه های مراقبت، افزایش دهند.

 

عواقب سلامتی

چاقی و فقدان تحرک، اغلب دست به دست هم می دهند. وزن بیشتری که شخص حمل می کند، برای او سخت تر است که به حرکت و ورزشبپردازد. عواقب سلامتی و اثراتی که چاقی و فقدان ورزش به جای می گذارد بسیار ترسناک است. بر اساس نشریه The Surgeon General’s Vision for a Healthy and Fit Nation بیش از 112000 آمریکایی به علت بیماری های قابل پیشگیری مرتبط با چاقی، جان خود را از دست می دهند. فقدان ورزش و تحرک اغلب منجر به چاقی می شود. وچاقی به نوبۀ خود خطر ابتلا به افزایش سطح کلسترول بد، بیماری های قلبی،سرطان سینه و پروستات، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

 

اثرات چاقی در کودکان

کودکان چاقی که ورزش نمی کنند اثرات چاقی را در سطوح مختلف تجربه خواهند کرد. از نظر روانشناسی، یک کودک چاق ممکن است مورد آزار و اذیت هم سالان خود قرار بگیرد. یا از جمع دوستان و همبازی های خود کنار گذاشته شود به علت اینکه در بازی های تیمی و ورزش های گروهی نمی تواند سریع عمل کند. این طرد شدن ها باعث می شود که کودک چاق بیشتر غذا بخورد و بی تحرک تر باقی بماند و سال ها با وزنخود در کشمکش و نبرد باشد. به علاوه کودکان چاق، فاکتورهای خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری هایی دارند که در افراد بزرگسال دیده می شود. مانند افزایش فشار خون، تمایل به دیابت نوع 2، و کلسترول بالا .

 

 

اثرات چاقی بر بزرگسالان

علاوه بر پیامدهای بهداشتی جدی چاقی و عدم فعالیت بدنی، بزرگسالان همچنین استرس هاس عاطفی و ضربات روحی، به علت وزن زیاد خود تجربه می کنند. درست یا غلط، رسانه ها اغلب بدن هایی لاغر و متناسب را به تصویر می کشند. این تصویر سازی ممکن است شخص که در کشمکش با وزن خود است را به انزوا بکشد. انزوا طلبی می تواند در یک شخص احساس اضطراب و افسردگی به وجود بیاورد. و این احساسات ممکن است به چرخه پرخوری احساسی کمک کند. احتمال کمتری وجود دارد که یک فرد چاق و بی تحرک، برای پیوستن به باشگاه ورزشی اقدام  کند. این امر به علت ترس از احساس ناراحت کننده و یا ترس از عدم توانایی در انجام تمرینات کافی است.

 

اثرات چاقی و عدم تحرک بر بدن

جای تعجب نیست که ورزش مزایای متعددی دارد. مانند حفظ کردن وزن مناسب، قوی نگه داشتن استخوان ها، و سالم نگه داشتن قلب. در مقایسه، عدم ورزش عوارض سلامتی متعدد در پی خواهد داشت. استخوان ها ضعیف می گردند، ارگان های داخلی بدن شما بد عمل کنند و منجر به چاقی گردد. که این امر خود منجر به عوارض ناشی از چاقی مثل دیابت و یا فشار خون می شود.

 

لاغر شدن عضلات

لاغری عضلات، اصطلاح پزشکی است که فرایند های از دست دادن عضلات را توصیف می کند. بر اساس گزارش شورای ورزش آمریکا، وقتی ازعضلات به اندازه ظرفیت آن ها کار نمی کشید، عضلات کم کم شکسته می شوند. این امر نه تنها منجر به از دست دادن توده عضلانی می شود، بلکه باعث ایجاد بافت چربی در اطراف ماهیچه ها می گردد. ماهیچه ها چربی ها را می سوزانند و اگر اگر بدن ماهیچه زیادی نداشته باشد،متابولیسم بدن کند می شود و شخص چاق می شود.

 

از بین رفتن دستگاه قلبی عروقی

بر اساس گزارش شورای ورزش آمریکا، عدم ورزش باعث رسوب چربی در اطراف قلب و رگ ها می شود. چربی ها همچنین می توانند وارد دریچه ها و حفره های قلب شوند. این امر منجربه نارسایی قلبی و درنتیجه سکته می شود.

 

افزایش چربی احشایی

چربی احشایی، چربی است که در داخل شکم به دام می افتد. این چربی ها قلب و اندام های دیگر را احاطه می کند و باعث مشکلات فراوانی، از جمله بیماری های قلبی، مشکلات کیسۀ صفرا، سندرم متابولیک و ... می شود. این چربی ها هورمون های خطرناکی را ترشح می کنند. برخی از این هورمون ها که از سلول های چربی ترشح می شود، خطر ابتلا به سرطان سینه و مقاومت به انسولین که منجر به دیابت می شود را افزایش  می دهد.

 

تأثیر بر روده ها

عدم ورزش و تحرک می تواند منجر به یبوست شود. ورزش هضم را بهبود بخشیده و به بدن شما کمک می کند ضایعات جامد را از روده ها عبور دهد. وقتی ورزش نمی کنید، فرایند هضم در بدن کند می شود. اگر چربی های احشایی در بدن زیاد باشد و روده ها حرکات نا منظم داشته باشند، خطر ابتلا به سرطان رودۀ بزرگ افزایش می یابد. با ورزش منظم و تحت کنترل داشتن وزن و افزایش میزان فیبر در وعده های غذایی، خطر ابتلا به این سرطان را می توان کاهش داد.

 

ترجمه شده توسط تیم Osport

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلا مانع است.

منبع: سایت www.livestrong.com

 

منبع : اثرات چاقی و فقدان ورزش


ورزش  ، فروشگاه ورزشی ، مربیان و باشگاه ها ، استعدادیابی ورزشی ، ویدئوهای ورزشی ، تورها و بلیط های ورزشی ، مسابقات و چالش های ورزشی ، علم ورزش ، محصولات رزمی ، محصولات فیتنس ، محصولات ورزش های آبی ، پیشنهاد شگفت انگیز ، محصولات پزشکی ورزشی ، آدیداس ، لینینگ ، چمپکس ، نایک

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.