osport

osport

آنلاین اسپرت،سامانه آنلاین ورزش ایران
osport

osport

آنلاین اسپرت،سامانه آنلاین ورزش ایران

تاریخچه پارالمپیک

تاریخچه پارالمپیک

 

تاریخچه پارالمپیک

 

ورزش برای ورزشکاران معلول بیشتر از 100 سال است که وجود دارد. اولین باشگاه ورزشی برای ناشنوایان در سال 1888 در برلینتأسیس شد. بعد از جنگ جهانی دوم این ورزشکاران به طور گسترده­ ای معرفی شدند. هدف از این کار در آن زمان به­ هم رساندن تعداد زیادی از کهنه سربازان و افراد غیر نظامی که در طول جنگ زخمی شده بودند، بود.

   

  در سال 1944 در پی درخواست دولت انگلستان دکتر لودویک گوتمان یک مرکز صدمات نخاعی را افتتاح   کرد. در این زمان ورزش توانبخشی به ورزش تفریحی و سپس به ورزش رقابتی تبدیل شد.

در 29 جولای 1948، روز شروع ورزش ­های المپیک لندن، دکتر گوتمان اولین رقابت را برای ورزشکاران با ویلچیر ترتیب داد و آن را بازی­های استوک مندویل نامید. این واقعه نقطه عطفی در بازی­ های پارالمپیک بود. این رقابت شامل 16 نظامی زخمی و زنانی بود که در تیراندازی با کمان شرکت کردند. در سال 1952 ورزشکاران معلول هلندی در این بازی­ها شرکت کردند و جنبش بین ­المللی بازی استوک مندویل به وجود آمد.

 

این بازی ­ها که اخیرا پارالمپیک نامیده می­ شوند، اولین بار در روم برگزار شد. ایتالیا در سال 1960 میزبان 400 ورزشکار از 23 کشور بود. از آن زمان به بعد هر 4 سال یکبار بازی­ ها انجام می ­شوند. در سال 1976 اولین بازی ­های پارالمپیک زمستانی در سوئد برگزار شد و به تبع بازی­ های تابستانی هر 4 سال یکبار برگزار می­ شوند.

بعد از بازی­ های تابستانی کره در سال 1988 و بازی ­های زمستانی فرانسه، براساس توافقی که بین ICP و IOC صورت گرفت، بازی ­ها در یک مکان انجام می­ شوند.

در سال 1960 زیر نظر اتحادیه جهانی کهنه سربازان، کارگروه بین ­المللی در ورزش معلولین به منظور مطالعه مشکلات اشخاص معلول ، راه­ اندازی گردید. این کارگروه در سال 1964 منجر به ایجاد سازمان بین ­المللی ورزش معلولان(IOSD) شد: نابینایان و کم بینایان، قطع عضوی­ها، فلج مغزی و فلج پا.

در ابتدا 16 کشور به IOSD پیوستند. این سازمان به سختی ورزشکاران نابینا و قطع عضوی را در پارالمپیک 1976 تورنتو وورزشکاران فلج مغزی را در سال 1980 Arnhem پذیرفت. هدف پذیرفتن همه معلولان در آینده و عمل به عنوان یک کمیته هماهنگ بود. در سال­های 1978 و 1980 دو سازمان دیگر مرتبط با ورزش معلولان ایجاد شدند. در سال 1982 چهار سازمان مرتبط با ورزش معلولان (CPISRA, IBSA, ISMGF , ISOD) در هم ادغام شدند و ICC (International Co-coordinating Committee Sports for the Disabled in the World) را تاَسیس کردند. اعضای ICC را، در ابتدا رؤسای چهار سازمان تشکیل دهنده آن و یک عضو دیگر (که در ابتدا نایب رئیس و سپس مسئول اجرایی نامیده می ­شد) تشکیل می­ دادند. کمیته بین­المللی ورزش ناشنوایان و فدراسیون ورزشی بین ­المللی ناتوانان ذهنی در سال 1986 به ICC ملحق شدند.

 

 

در پایان، در 22 سپتامر 1989، کمیته پارالمپیک بین­ المللی به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی به منظور نظارت بر رویداد پارالمپیک ، در آلمان تأسیس شد.

کلمه پارالمپیک ترکیبی است از حرف اضافه یونانی para( به معنی در کنار) و کلمه المپیک. بدین معنی که بازی ­های پارالمپیک در کنار بازی­ های المپیک انجام می­ شود و توضیح می­ دهد که هر دو رویداد ورزشی درکنار یکدیگر وجود دارند.

 

پارالمپیک در ایران

فدراسیون ورزش‌های معلولین ایران یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 تأسیس و تحت نظارت سازمان تربیت بدنی وقت فعالیت خود را آغاز کرد. در پی جنگ تحمیلی در سال 1359 نام فدراسیون مذکور به «فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین» تغییر کرد . اولین حضور گسترده تیم‌های ورزشی افراد جانباز و معلول کشورمان در بازی‌های پارالمپیک سئول با حضور موفق تیم‌های مختلف ورزشی مخصوصا والیبال‌نشسته و دوومیدانی همراه بود. از سال 68 تا 79 فعالیت فدراسیون با برنامه‌های مدون و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی – ورزشی دگرگونی خاصی یافت و شرکت موفق در 3 پارالمپیک بارسلون، آتلانتا ، سیدنی و ریو توانست جایگاه مناسبی در ورزش جانبازان و معلولین کشورمان و جهان کسب کند در سال 1379 دو رویداد مهم، مستقل شدن فدراسیون نابینایان و تشکیل کمیته پارالمپیک از نقاط عطف دیگر تاریخ ورزش جانبازان و معلولین محسوب می‌گردد.

 

 

اکنون مروری بر تاریخچه حضور تیم­های ایران در پارالمپیک می­ کنیم:

پارالمپیک 1988 سئول (اولین حضور)
در سال 1988 کاروان ورزشی کشورمان برای نخستین بار در رقابت‌های پارالمپیک سئول در 4 رشته ورزشی والیبال نشسته، دو و میدانی، وزنه برداری و گلبال حضور پیدا کرد و در پایان با کسب 8 مدال شامل 4 طلا، یک نقره و 3 برنز در جایگاه بیست و هشتم قرار گرفت.

پارالمپیک 1992 بارسلون
چهار سال بعد در سال 1992 کاروان ورزشی کشورمان به پارالمپیک بارسلون اعزام شد و در چهار رشته ورزشی والیبال نشسته، تنیس روی میز و گلبال شرکت نمود و موفق به کسب 4 مدال شامل یک طلا، 2 نقره و یک برنز و با نه پله سقوط در جایگاه سی و هفتم قرار گرفت.

پارالمپیک 1996 آتلانتا
همچنین، در سال 1996 در رقابت‌های آتلانتا، کاروان ورزشی ایران در چهار رشته والیبال نشسته، وزنه برداری، تیراندازی و دو و میدانی شرکت کرد و موفق به دریافت 17 مدال شامل 9 طلا، 5 نقره و 3 برنز و با صعود در جدول رده‌بندی مدال‌ها در جایگاه بیستم ایستاد.


پارالمپیک 2000 سیدنی
 کاروان ورزشی جانبازان و معلولین چهار سال بعد در رقابت‌های 2000 سیدنی حضور درخشانی داشت و با شرکت در 5 رشته ورزشی والیبال نشسته، وزنه برداری، دو و میدانی، تیراندازی و تیر و کمان موفق به کسب 23 مدال شامل 12 طلا، 4 نقره و 7 برنز و با چهار پله صعود نسبت به دوره قبل، جایگاه شانزدهم مدال‌آوران رابه خود اختصاص داد.


 پارالمپیک 2004  آتن
کاروان ورزشی کشورمان در پارالمپیک 2004 آتن با 90 ورزشکار در 10 رشته وزنه برداری، والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، تیر و کمان، دوچرخه‌سواری، جودو، تنیس روی میز، فوتبال، دو و میدانی و تیراندازی حضور یافت و موفق به کسب 22 مدال شامل 6 طلا، 3 نقره  13 برنز با هفت پله سقوط به جایگاه بیست و سوم منتقل شد

پارالمپیک 2008 پکن

چهار سال بعد کاروان ورزشی کشورمان با 74 ورزشکار در 9 رشته ورزشی بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته، گلبال، جودو، فوتبال (نابینایان)، دو و میدانی، وزنه برداری، تیراندازی و تنیس روی میز به پارالمپیک 2008 پکن اعزام شد و با کسب 14 مدال شامل 5 طلا، 6 نقره و 3 برنز شد و با یک پله صعود در جایگاه بیست و دوم جدول مدال آوران قرار گرفت.

پارالمپیک 2012 لندن
کاروان ورزشی کشورمان در هفتمین حضور در رقابت‌های پارالمپیک با 79 ورزشکار در 10 رشته والیبال نشسته، گلبال، جودو، دو و میدانی، فوتبال (نابینایان)، وزنه برداری، تیراندازی، تیر و کمان، بسکتبال با ویلچر و تنیس روی میز حضور یافت و موفق به کسب 24 مدال شامل 10 طلا و 7 نقره، 7 برنز بود و در جایگاه یازدهمی قرار گرفت و درخشان‌ترین حضور را در لندن رقم زد.


پارالمپیک2016 ریو
کاروان ورزشی جانبازان و معلولین ایران امسال برای نشان دادن اقتدار ملی با اجرای برنامه‌ریزی‌های دقیق از سوی کمیته ملی پارالمپیک با 79 سهمیه کسب شده در رشته‌های والیبال نشسته مردان و بانوان، بسکتبال با ویلچر، فوتبال 5 نفره (نابینایان)، دو و میدانی، قایقرانی، تیر و کمان، وزنه برداری، دوچرخه سواری، شنا و جودو حضوری مقتدرانه در بازی‌های 2016 ریو داشت ،موفق به کسب 24 مدال شامل 8 طلا و 9 نقره، 7 برنز بود و در جایگاه پانردهمی قرار گرفت و متاسفانه بهمن گلبارنژاد دوچرخه سوار کاروان ایران در مسابقات دار فانی را وداع گفت.

 

منبع : تاریخچه پارالمپیک


ورزش  ، فروشگاه ورزشی ، مربیان و باشگاه ها ، استعدادیابی ورزشی ، ویدئوهای ورزشی ، تورها و بلیط های ورزشی ، مسابقات و چالش های ورزشی ، علم ورزش ، محصولات رزمی ، محصولات فیتنس ، محصولات ورزش های آبی ، پیشنهاد شگفت انگیز ، محصولات پزشکی ورزشی ، آدیداس ، لینینگ ، چمپکس ، نایک

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.