osport

osport

آنلاین اسپرت،سامانه آنلاین ورزش ایران
osport

osport

آنلاین اسپرت،سامانه آنلاین ورزش ایران

چگونه کافئین به ورزشکاران کمک می کند؟

چگونه کافئین به ورزشکاران کمک می کند؟

کافئین هوشیاری، قدرت عضلات، زمان واکنش و استقامت را بهبود می بخشد و خستگی عضلات را کاهش می دهد.

 

برای ورزشکاران به نظر عالی می رسد اگر این امر درست باشد که یک مکمل ورزشی که هوشیاری، قدرت عضلات، زمان واکنش و استقامت را بهبود بخشد در حالیکه خستگی عضلات را کاهش می دهد.

 

آیا این مکمل ورزشی، هورمون رشد انسانی است؟ دوپینگ خون است؟ داروهای استروئیدی است؟ نه. این مکمل ورزشی تنها چند فنجان قهوهاست. عنصر اصلی کافئین است. کافئین بارها و بارها به علت توانایی در افزایش جنبه های فیزیکی و ذهنی عملکرد ورزشکاران مورد مطالعه قرار  گرفته است. 

محققان در انگلستان، دلایل بیشتری ارائه کرده اند که کافئین نتایج مطلوبی دارد که ورزشکاران به دنبال آن هستند.

 

بر اساس یک مطالعه توسط راب جیمز، محقق در علوم بیومولکولی و ورزش در دانشگاه کاونتری در انگلستان، مقدار بالای کافئین قدرت زیادی را در عضلات موش های آزمایشگاهی ایجاد می کند. کافئین همچنین استقامت ورزشکار را در فعالیت هایی مثل دو استقامت، مسابقات فوتبال وتنیس، که تلاش ورزشکار نیاز به صرف انرژی پایین تر از حداکثر توان ورزشکار دارد، افزایش داده است.

 

محققان دریافته اند که در فعالیت هایی با شدت بالا، مانند دو سرعت، کافئین به استقامت ضربه می زند. مقدار بالای کافئین، که به احتمال قوی با مصرف قرص، پودر و یا یک مایع غلیظ به دست می آید، امکان پذیر است و ممکن است برای ورزشکارانی که می خواهند عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشند جذاب باشد.

 

محققان دریافته اند که وقتی مقدار کافئین داده شده به موش ها کافی باشد، به اندازه ای که سطح کافئین خون موش ها را به 0.004 انس (0.014 گرم) در هر لیتر از پلاسمای خون برساند، بازده خروجی قدرت موش ها تا 66 درصد افزایش می یابد و محققان گفتند که احتمالا اثرات مشابه در انسان نیز دیده خواهد شد.

 

این سطح از کافئین ماکزیمم مطلقی است که به طور نرمال در پلاسمای خون انسان وجود دارد، درحالیکه وجود غلظت یک سوم تا دو سوم این غلظت در افرادی که مصرف کافئین بالایی دارند غیر معمول نیست.

 

شواهد بیشتر

کافئین برای مدت زمان طولانی، مظنون افزایش عملکرد ورزشکاران بوده است. در واقع، آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA)، که مسئول استفاده از مواد در مسابقات ورزشی بین المللی از جمله بازی های المپیک است، تنها در سال 2004 ممنوعیت کافئین را برداشت. با این حال،کافئین هنوز در لیست نظارت آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) وجود دارد.

 

بنابراین آیا برداشتن منع قانونی مصرف کافئین به ورزشکاران برای مصرف آن و بهبود عملکرد خود راه گریزی می دهد؟ در مطالعات اخیر، محققان نتیجه گرفتند که مصرف کافئین، بهبود قابل توجهی را در عملکرد شناختی مانند توجه، زمان واکنش، پردازش ذهنی نشان داده است به علاوه علائم فیزیکی که به عنوان زمان خستگی و مفهوم خستگی توصیف می شود در تست های دوچرخه سواری و دو کاهش یافته است. ورزشهایی که به استقامت احتیاج دارند نسبت به ورزش هایی که احتیاج به انرژی در زمان کوتاه دارند، نتایج بهتری را نشان داده اند.

 

چگونه کافئین عمل می کند؟

با توجه به این نتایج، چگونه کافئین این گونه زیرکانه عمل می کند؟ با توجه به این مطالعه، کافئین سطح انتقال دهنده های عصبی در مغز را  تغییر می دهد.

 

با مصرف کافئین، مواد شیمیایی در مغز که باعث می شود شما احساس خستگی کنید مسدود می شوند. بدن شما احتیاج به خواب دارد، ولیکافئین احساس خسته بودن را به تأخیر می اندازد.

 

مزایای فیزیولوژیکی مصرف کافئین ممکن است ریشه در این حقیقت داشته باشد که، کافئین آزاد سازی چربی به جریان خون را تحریک می کند. افزایش سطح اسیدهای چرب در خون به ماهیچه ها امکان می دهد که چربی را به عنوان سوخت استفاده کنند و گلیکوژن ( منبع کربوهیدراتبدن) را ذخیره نمایند. این امر به ورزشکار امکان می دهد برای مدت زمان بیشتری تمرین کند. تئوری دیگر این است که، کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و در نتیجه ادراک ورزشکار از میزان تمرینی که کرده است کاهش می یابد و ورزشکار احساس می کند که می تواند با  سرعتی زیاد برای مدت طولانی به تمرینات ادامه دهد.


ترجمه شده توسط تیم Osport

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلا مانع است.

منبع: سایت www.livescience.com


منبع : چگونه کافئین به ورزشکاران کمک می کند؟


ورزش  ، فروشگاه ورزشی ، مربیان و باشگاه ها ، استعدادیابی ورزشی ، ویدئوهای ورزشی ، تورها و بلیط های ورزشی ، مسابقات و چالش های ورزشی ، علم ورزش ، محصولات رزمی ، محصولات فیتنس ، محصولات ورزش های آبی ، پیشنهاد شگفت انگیز ، محصولات پزشکی ورزشی ، آدیداس ، لینینگ ، چمپکس ، نایک

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.